János,
István, két sovány falu gazdájának fia az 1483. évben született Másholfalván,
a vasi dombok között, akkor a magyar királyság területén. Apja maga
korán árvaságra jutott és a környékről való módosabb parasztlányt, Máriát
vette el, akibe is igen beleszerelmesedett. Apja többször vett részt
a törökön vett portyákban. A nagyapa, Másholfalvy Boldizsár, borbarát
és szenvedelmes hadakozó, maga is török elleni csetepatéban esett el.
A területen ki s bejártak a magyar portyázók, oszmán
lófarok alatti különítmények és Frigyes császár csapatai. Istvánt egy
reggel a kaszálás közben kapta egy kis janicsár őrs, hiába kapott kardra,
lovas íjász nyila végzett vele. Délidőben találta meg az apa hűlőfélben
lévő teste mellett magukat könnyebbitő törököket egy Günsből kijött
lovascsapat. János anyja, Mária, apjának testébe kapaszkodva zokogott
a lekaszált asztagon ülve. Wolfgang Meilersdorfer, Günsben szolgáló
vértes kapitány, aki magának többször is érdemet szerzett a Mátyással
való hadakozás során, nyergében, majd szekéren vitte magával Mária asszonyt
és gyermekfiát.
Wolfgang, 1477 óta Aggstein bérlője a császári koronától,
saját fiával Roberttel együtt neveltette Johannest. Mária előbb cselédjeként,
ágyas gyanánt, később házvezetőjeként, 1493-tól hites feleségeként szolgálta.
Wolfgangot 1498 egyik őszi napján, Stein várnagyával való vitatkozás
közben üti agyon a guta.
Johannes nagy képzelőtehetségű ügyes fiú, aki Roberttel,
Wolfgang Meilersdorfer saját fiával és a környékbeli parasztfiúkkal
mindenben felveszi a versenyt. Becsatangolja a Duna partját, a környékbeli
erdőket, gyerekharcokba keveredik és részt vesz minden földműves munkában
is.
Robert, a greifenseei Landenberg-rokonság között töltve
apródéveit, hamarosan zsoldoscsapat tisztféléje majd fosztogató zsoldoscsapat
vezére. Szabadosai a császár s a Sforzák szolgálatából szökött legények.
Robertet merészsége, felfelé törése és kegyetlensége teszi vezérükké.
Mindent megtesz hogy hadi jártasságát, testi erejét fejlessze, hogy
féljék és urukként, vezérükként rettegjék a körülötte valók.
Végigdúlja
s fosztogatja Churt, Unterwaldent, Zürich környékét majd egy omlófélben
lévő erődítménybe veszi be magát.
Johannest hosszú tanakodás, anyjának és nevelőapjának
gyakori összekülönbözései után végül Melkbe, a kolostorba adják. Leszolgálja
a laikus évet, kezdetben jó viselettel, majd fokozatosan meghasonlik
a szerzetbeli élettel. Barátjának, a humanista tudós szász Willibaldusnak
halálát követően hosszabb időt tölt egyedül cellába zárva. Georg Welser,
linzi kanonok közbenjárására próbára bocsátják, Gerhardus testvért,
a falánksága miatt elbocsátott szerzetest kiséri el svájci földön át
haza, Burgundiába vezető útján, ám a priori utasítás ellenére nem fordul
vissza a császári territórium határán, hanem Robert bátyját keresi meg
a Zürich melletti Chatzenburgban.
Robert
zsoldoscsapata akkorra már züllött rablóbanda. Kegyetlenkedése miatt
rettegik, ám napjai meg vannak számlálva. Vérben és részegeskedésben
tobzódik, mikor Johannes, jó útra téríteni, megérkezik hozzá. Találkozásukból
rábeszélés helyett dulakodás lesz, melyben a holtrészeg Robert saját
pallosának letört s padlókő résébe akadt felébe zuhan bele. Váratlan
halálára martalócai szétszélednek a rablott zsákmány maradékával.
Johannes egy megmaradt zsoldossal menekül. Egy fogadóban
a zürichi tó átkelőhelyénél hazatérő francia keresztesek között egy
johannita lovaggal vetődik össze. Annak gondolatai a világ soráról összevágnak
az övével.
Keletnek indul. Budán, Kalocsán, Zágrábon, Bihigen
át vándorolva ér el Zárába, ahol 1510 nyarán jut fel egy induló gályára.
Johannes
Rodosz szigetére Velencéből zarándokokkal érkezik. A jeruzsálemi Szent-János
rendi lovagok közt a német nyelvnél próbál szerencsét. A nyelv kommendátora
felvilágosítja, hogy a lovagok közé származása miatt nem kerülhet be.
Jeruzsálembe sem indulhat tovább, a tengert a török ellenőrzi.
A Collachium alatti piactéren lézeng, amikor összeismerkedik
Sabba da Castiglionevel, aki szigetbeli antik gyűjtéséhez embereket
verbuvál. Együtt járják be a szigetet, Gabriella D`Este számára gyűjtenek.
Sabba beléoltja az antikvitás iránt érzett s a humanista lelkesedését.
Johannes felismeri a történelem egymásra rakódó voltát s a világ többé
nem folyik el érintetlenül mellette. Vágy űzi a görög kor megismerésére
s Itáliába utazna. Megtanulja azt is, hogy a görög bölcsesség csak arab
és héber közvetítéssel férhető hozzá. Sabba igéri, hogy elkísérheti
majd az ő szállítmányát Mantovába vivő hajóval.
Ajánlására bekerül Beuron, a német tüzérmester segédei
közé. Aritmetikai érdeklődése, a röppályák menete iránti képzelőereje
kimagasló tanítvánnyá teszik. Hamarosan a turcopolier tüzérségi helyettese
lesz és vele együtt vesz részt a johannita erődök szemléin. Feladata
az ágyúk állapotának, hadrafoghatóságának ellenőrzése. Már igérete van
a nagymestertől, hogy a fő tűzmester helyettese legyen. Petruminál kisebb
csetepaté során ágyúlövései mentik meg az erőd menedékét kereső oszmán
szökevényeket.
Visszatérésükkor a turcopolier külön is a nagymester,
d`Amboise figyelmébe ajánlja. Johannes itáliai utazásra kéri a nagymester
engedélyét. Hiába apellál a régiségek szeretetére, a baillik ítélete
szerint tűzérmesterekre a rendnek nagyobb szüksége van.
Johannes egy görög hajósgazdát veszteget meg, hogy
titokban Ciprusra vigyék, ahonnan velencei hajóval remélné a továbbjutást.
A görögöt azonban kevéssel kihajózásuk után török kalózok
veszik űzőbe, majd hatalmukba kerítik a hajót s valamennyi utasát rabláncra
vetik, majd rabszolgának adják el.
Johannest
fürge elméje és fiatalsága miatt mameluk rabszolgának vásárolja meg
al-Ghúri szultán egy felhajtója a kisázsiai török parton, ahol a kalózok
eladásra kínálják. A Nílus szigetén Gezirán a testőrgarnizonban Korán-tanulásra
fogják, nevét Juszufra váltja. Kétségektől már repedező keresztény hite
az iszlámnak adja át helyét. Az ifjú növendék mamelukok közt előbb félrehúzódó,
majd egyre inkább megleli helyét. Fegyverforgatást, lovasharcot tanul,
előbb 12, majd 24 parancsnoka.
1513 ramadánján benne van a mahmalt, a szultán felségének
jelképeit Mekkába vivő hordszék kisérői között.
A hidzsráról visszatérő menet al-Qahira előtt másik
karavánnal egyesül. Az öreg fegyverkereskedő tevéi Damaszkuszból hoznak
árut. Johannes al-Waasit Allah akaratáról s a hatalom honnanvalóságáról
faggatja. Már megbarátkoznak, mikor a hazatérő mahmal menetével egyesült
kereskedő karavánt beduinok támadják meg. Juszuf nagy lélekjelenléttel
menti meg a maga s az öreg kereskedő életét.
Al-Qahirában al-Waasi, aki a szultán kegyében áll,
kivásárolja Juszufot és saját szolgálatába állítja. Segédként dolgozik
a szúqbeli boltjában, kereskedés fortélyát és számadását tanulja.
Tíz év telik el a titokban a siita Ali követőihez tartozó
kereskedőnél. Juszufból felnőtt férfi és al-Waasi értékes embere lesz.
Maga is egy siita szúfi khánkha látogatója, gazdájának
bizalmasa. Al-Waasi házában ismeri meg egy kopt vízhordó felserdülőfélben
lévő negyedik lányát, Miriamot. Éveken át őrzi magában hozzá fűző szerelmét.
Gazdájának
megbízásából Spalato körül a hegyekben a török ellen gyülekező uszkok
vezérnek szállít titokban fegyvert. Ez al-Waasi különösen bizalmas megbízása.
Hite szerint más társaival a szunnita oszmán hatalmat kívánja gyengíteni.
Kora miatt sem kelhet már tengerre. Juszuf ígéretet kap felszabadítására,
ha végbeviszi ezt a megbízást.
Az uszkokok vagy morlákok megkapják az ágyúkat s Juszufot
egy vezetőjük kiszabadításának segítésére is rászorítják. Ezt követően
hajózik haza.
Végbemegy felszabadítása s jómódba jut. Apjától jó
pénzen megvásárolja Miriamot, akit keresztény országba visszatérve feleségül
kíván.
Cipruson
s Salernón át ér el Magna Graeciába, ahol Pithagorasznak, az első filozófusnak
nyomdokát keresi. Metapontiumban elmegy a Palatinusok asztalához, melynek
oszlopait az ő szentélyéhez tartozónak mondják. Földre alkuszik és letelepedne
itt. Matéra püspökéhez folyamodik, hogy visszatérhessen az anyaszentegyházba
és elvehesse a magával hozott kopt leányzót. Ám Matérában sanda szemmel
látják a levantei idegent és Andrea Matteo Palmieri elutasítja folyamodását.
A fajtalanságában leleplezett Bernardo Venusiot zsarolja, így jut nevelői
álláshoz egy befolyásos házban. Miriamot Metapontiumból magához hívja.
A leányzót három haramia támadja meg útközben, erőszakot vennének rajta
majd végeznek vele.
Keserű évek következnek. Nápolyban egy tudós nemesember
titkára, Rómában hispán eretnekekkel lakik a Sacco után elhagyott romok
között. Sienában bukkan fel, Pratoban egy újplatonista gróf vendége.
Velencében George Ripley egy követőjével harmadfél évig aranycsináláson
buzgólkodik. Hazátlan, idegen, sikertelen éveit megelégelve császári
német földre indul vissza.
1529
tavaszán gyalogszerrel kel át az Alpokon. A salzburgi érsekség területén
egy jómódú molnár, Karl Jocher veszi fel lisztesszekerére. Házában,
lakójaként üt tanyát és néhány hónap múlva a molnár Matilda lányával
kötendő házasságáról kezdenek beszélni. Kereszténynek mondja magát,
de módja kevés a házasodáshoz.
Magyarországon a módos mauterndorfiak által összeadott pénzből búzát
vásárol fel. Igy szedi meg magát ismét. Lungow végre befogadja. Matildától
ikerfiai, majd lánya születik. Házat vásárol, posztóval kereskedik.
Meglett
férfiként sem tud nyugton lenni. Járja a vásárokat. Elvetődik Provinsba,
ahol a szóbeszéd szerint templomosok raboskodtak s véstek jeleket a
földalatti járatokba, hogy hátrahagyják Jeruzsálemben Salamon templomának
mélyén elfedett tudásukat. Már fehér hajú férfi, öt évtized a háta mögött.
Nyomok és jelek után ásat, eredménytelenül. Egy idegen veszi pártfogásába
s viszi magával a provinsi „örömök házába”, ahol maga is a házat vezető
„apátnő”, Marie-Florine kenyerén él. Beszélgetéseik során ismeri fel
vonalának valódi természetét és még a tél beállta előtt hazasiet, hogy
saját házi tűzhelyének, asszonyának, cseperedő gyermekeinek éljen.
Környezetének szabadgondolkodójaként és különc szellemi
megvilágítójaként a környékbeli polgári és nemesi ifjak tanítója és
befolyásolója. Derűsen, bölcsességben és tapasztalatban gazdagon öregszik
meg. Békéjét csak olykor zavarják meg drágaságkedvelő feleségének, Matildának
követelései és felnövekvő fiainak rossztettei.
1544 tavaszán velencei területen át török földre indul,
hogy újra kereskedésbe fogjon. Lassuló vérét megpezsdíti az utazás.
Vezetővel gyalog kel át a Velebiten, majd Turani (Turanj) közelében
a tengert elérve valósággal megfiatalodik. Átúszik egy parttal szemközti
kis szigetre, ahol minden látható vagy felismerhető külső ok nélkül
meghal.
A különös körülmények hatására a parti falu lakói megtagadják
szentelt földbe való eltemetését, és a szigeten földelik el. Személye
legendás történetté fakul. Csontjait sok évvel később az akkori plébános
kezdeményezésére kutatják fel és helyezik végső nyugalomra a falu temetőjében.
Nevére már bizonytalanul emlékeznek, sírkövére három kezdőbetű kerül.
J.W.A.
|